Utbud

Några av våra vandringar:

Jönköping

Väster med Tändsticksområdet

Du får en inblick i det historiska Jönköping från grundandet på 1200-talet och vilken betydelse handeln och kyrkorna haft för stadens utveckling. Vi passerar via stadens gamla utkant där fattiga och obotligt sjuka fick bo för att sedan fortsätta in i 1800-talets fabriksområde. Det området som gjorde Jönköping världskänt genom tändstickstillverkningen.

En stad som växer i centrum

Vår promenad sträcker sig runt norra delarna av Munksjön där vår stadskärna ständigt ändrar skepnad. Med hjälp av vår fantasi och guidens berättelse får vi kunskap om områdets roll i Jönköpings historia. Nya inslag i centrumbilden som Bauers Brygga, Atollen och Spira får vi givetvis inte missa, inte heller det nya "slottet" som byggts upp på resterna av den tidigare slottsbastionen.

Jönköpings från cykelsadeln

Följ med på en inspirerande cykeltur som ger dig tips om centrumnära utflyktsmål. Vi berättar om Tändsticksstaden, industrins "vagga" och det nya högskoleområdet beläget mitt i centrala stan. Du får en inblick i den spännande stadsbyggnadsvisionen samt det gamla och nya Kålgårdsområdet. John Bauer och Dag Hammarskjöld är två av många personligheter vars historia avrundar vår cykeltur.

Gårdar och hus på öster

Efter förflyttningen av staden, beordrad av Gustav II Adolf, växer ett nytt Jönköping fram på den östra sidan om kanalen. Här satte hantverkare, köpmän, fabrikörer och ämbetsmän tidigt sina avtryck. Deras liv återspeglas i de byggnader, sägner och skrifter som minner om deras verksamnet. På vår vandring passerar vi platser, hus och gårdar som, under århundraden av utveckling, idag har en annan betydelse och funktion för stadens invånare.

Huskvarna

Huskvarna centrum

Vandring i de centrala delarna av den vackra trädgårdsstaden i den gröna dalen. En stad som bara är drygt 100 år gammal med vars historia är mycket, mycket äldre. Vi berättar om kända personer som betytt mycket för Huskvarnas utveckling tex industrimannen Wilhelm Tham, skolmannen Alfred Dalin och författaren Alf Henrikson.

Visingsö

Du får höra Visingsös historia från järnåldern över medeltiden och stormaktstiden fram till våra dagar!

Du kan också bli guidad på olika platser på ön som tex Visingsborg, Kumlaby kyrka och borgen i Näs.

Hör berättelserna om greveätten Brahes uppgång och fall, avrättningen av Anna Sunesdotter och Catherine Tingleys bravader på ön.

Lyssnar på historien om den största ekplanteringen i norra Europa och besök mullbärsträdsodlingen.

För mer information om vandringarna och priser, var vänlig kontakta någon av våra guider under rubriken "Medlemmar".

Är det något annat i Jönköping du vill se som inte nämns i ovanstående rundturer? Vi hjälper dig att sammanställa ett program som passar just er.  Nedanför hittar ni ett bildspel som visar vårt utbud.

Foto: Evert Pallneus